FERIE OG DIETT SPREKKER

Kjære leser.

Sprakk du når du var på ferie?

Da er du garantert ikke alene.

Mange jeg har snakket med tok seg “fri” i sommer.

Men det er jo ikke uten konsekvenser.

Dette vet jeg alt om i min “slanke karriere”.

Det kom ofte unnskyldninger som:

Jeg kan jo bare unne meg litt.

Det er jo ikke skadelig med bare en bit.

Man må jo kose seg innimellom.

LISTEN ER LANG.

Men det endte bare med at jeg ikke klarte å stoppe.

Og vekten økte, sakte men sikkert opp igjen.

Det er ikke det at jeg plutselig har sett lyset,

som gjør at jeg ikke har hørt på disse gamle

tankene denne sommeren. 

Hovedgrunnen er jo at jeg har funnet noe unikt.

Noe som fungerer. Ikke bare på kort sikt.

Men for resten av livet.

For jeg ønsker rett og slett ikke å jojo slanke meg lenger.

Jeg ønsker ikke å bli en sur, bitter og gammel heks igjen.

Jeg ønsker å være fri fra matsug, fri fra skam og

fri fra negative tanker.

 

FROKOST DAG 349:

I alt stresset i dag morges glemte jeg å ta bilde av grøten min.

Så da deler jeg et bilde av grøten min i hellas.

8 oz melk og 1 oz havregryn, kokt sammen.

Fantastisk godt med frukt på toppen.

 

LUNSJ DAG 349:

Biffgryte:

4 oz stekt biffkjøtt.

10 oz stekte grønnsaker (litt rester)

1 oz fløte og 2 ss soyasaus.

Jeg hadde i 4 oz kokt ris i min porsjon (vedlikehold)

 

MIDDAG DAG 349:

4 oz grillet laks.

4 oz kokte og moste frostene erter.

6 oz grillet tomat, grillet løk og rå gulrot.

4 oz kokte poteter (vedlikehold)

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #livsstilsendring 

#utenmelogsukker #happythinandfree #laks #biffsnadder

 

JEG HAR EN SPENNENDE HØST I VENTE.

Kjære leser.

For et år dette har vert.

For en personlig utvikling jeg har gått igjennom.

Det er jo rett og slett ikke til å tro.

Jeg har nådd mål jeg aldri visste var mulig.

På dag 83 hadde jeg en drøm om en BMI på 24.

Nå er den på 22 tallet.

Jeg har en spennende jobb.

En jobb jeg hiver meg over hver dag med et smil.

Som bare blir mer og mer spennende.

Dere vil få vite mer i løpet av høsten,

men jeg skal LANGT utenfor min komfortsone denne høsten.

Jeg holder på å stabilisere vekten min.

Noe som også er utrolig spennende.

Det er jo litt frem og litt tilbake i den prosessen.

Men det går stort sett veldig bra.

Alle nye ting i planen skal jo automatiseres.

Så jeg er jo i en ny fase av livsstilen.

Noe som skremmer meg og gleder meg.

Det er jo skummelt å forandre noe som er innarbeidet.

Men utrolig gøy å endelig være i denne fasen.

Det blir en ellevill høst! 

FROKOST DAG 347:

Rundstykke med makrell i tomat.

Har virkelig savnet disse i sommer.

 

LUNSJ DAG 347:

Gratinert fiskegryte.

Jeg hadde noen rester med stekt steinbit og laks.

Blandet 3 oz fisk med 

10 oz grønnsaker som brokkoli, blomkål,

løk, gulrot, purreløk og hakkede tomater.

(hadde poteter i siden jeg er på vedlikehold)

Salt, pepper og pizza krydder.

1,5 oz ost på toppen.

Stekt på 225 grader midt i ovnen i 25 min.

 

MIDDAG DAG 347:

Kjøttkaker.

 

600 g kjøttdeig, 2 egg og 1 dl melk.

Salt og pepper.

Bland dette godt sammen.

Stek som vanlige kjøttkaker.

Kok ut stekepannen med fløte.

Legg dine kjøttkaker i ovnen på 200 grader i 15 min.

Kok opp fossene erter, mos dem med stavmikser.

Kokte grønnsaker.

Vei opp 4 oz kjøttkaker.

6 oz erter som er most.

4 oz kokte grønnsaker.

1 oz fløte.

4 oz kokt potet (vedlikehold).

 

Klem J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #utenmelogsukker

#happythinandfree #lykkelig #normalvektig #nedivekt #sommer

#kjøttkaker #fiskegryte 

 

4 UKER I HELLAS UTEN Å GÅ OPP I VEKT

Kjære leser.

Jada jeg klarte ikke å vente med å veie meg jeg.

Livredd for at jeg hadde gått opp i vekt disse ukene.

Men jaggu hadde jeg klart å stabilisere den ganske bra.

Hadde gått ned 500 g. Noe som er forventet i tidlig 

fase av vedlikeholds planen.

Redselen min sitter i at jeg har lagt til mat.

Jeg spiser jo enda mer, noe som i mitt hode

fører til oppgang i vekten.

Det å faktisk stole på prosessen føles mer viktig nå.

Det at vekten vil holde seg stabil når jeg har lagt til nok mat.

At jeg ikke går opp i vekt selv om det føles som 

jeg spiser fryktelig mye.

Herlighet som jeg gleder meg til fortsettelsen.

Håper alt håret jeg har mistet de siste med kommer tilbake snart.

FROKOST DAG 346:

Irina rundstykker med 1 oz eggerøre og 1 oz makrell i tomat.

6 oz frukt.

 

LUNSJ DAG 346:

Lapskaus:

10 oz grønnsaker kuttes i biter og kokes.

Gulrot, løk, kålrot, sellerirot, vårløk og purre.

4 oz pølse uten mel og sukker i de 3 første ingrediensene.

Kok dette godt sammen. 

Salt, pepper og 0,5 oz smør.

 

MIDDAG DAG 346:

Thai mat:

Husker rett og slett ikke navnet på dette, 

men den inneholder biffkjøtt, grønnsaker soyasaus og ris.

(spiser ris til middag siden jeg er på vedlikehold)

Det var helt nydelig! 

 

Klem J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #livsstil 

#sommer #endelighjemme #bortebrahjemmebest 

#thaimat #lapskaus #utenmelogsukker #happythinandfree

4 UKER PÅ SEILBÅTFERIE I HELLAS UTEN SPREKK

Kjære leser.

Da er jeg kommet meg til Norge igjen.

Sitter i Oslo å venter på å komme meg videre hjem.

For noen fantastiske uker vi har hatt.

Vi har opplevd utrolig mye.

Sett mye og fått masse nye inntrykk.

Jeg har vert skikkelig tøff fire ganger i sommer.

Jeg har gått i bikini på stranden og ved bassenget.

Jeg har løpt rundt i små shortser og singleter.

Selv om jeg har synes det er flaut å vise

den rynkete og slappe huden min.

Skal jeg være ærlig, så blir det godt å komme hjem.

Det blir godt å sove i egen seng.

Lage mat på eget kjøkken.

Hverdagen er så viktig for meg.

Rutiner og vaner hjemme gjør ting enklere.

Jeg har klart meg i 4 uker uten sprekk.

Men jeg er et vanemenneske om liker hverdagen best.

FROKOST DAG 344:

Hotell frokost.

Stekte poteter,egg og litt bacon.

Og selvfølgelig frukten min.

 

LUNSJ DAG 344:

Gresk salat for siste gang på en stund.

Her er det en god blanding av alt jeg trenger.

 

MIDDAG DAG DAG 344:

Grillmiks.

Her er det kylling,lam og svin på spyd.

Grillet sammen med paprika.

Servert med salat og stekte poteter.

Det blir lenge til neste gang jeg spiser stekte poteter kjenner jeg.

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #utenmelogsukker

#happythinandfree #lykkelig #sommer #seiling #hellas

Å VÆRE ET FORBILDE

Kjære leser.

Jeg sitter ofte å tenker på hva barna tenker om 

vektnedgangen min.

De ser jo ikke forandringene på samme måte 

som voksene gjør.

Jeg viste dem et bilde av meg, tatt for ett år siden.

Jeg sa ikke at det var meg.

Kun han eldste sønnen min så at dette var meg.

Det er ganske sprøtt å tenke på.

Men jeg håper at jeg er et godt og sunt forbilde for dem.

Jeg tilbyr jo dem mat som inneholder mye 

grønnsaker og sunnere varianter av den vanlige 

husmanns kosten.

Men jeg sier aldri at de må spise noen ting.

Det er alltid valgfritt.

Når jeg tenker på mine egne forbilder,

så har en person utmerket seg veldig det siste året.

En person som lever ut drømmer,

tar sjanser og veileder andre med hjertet.

En person som har gått samme vei som jeg går nå.

En person som ikke er redd for å gjøre feil.

Som viser seg menneskelig.

Sjefen min.

 

FROKOST DAG 335:

Havregrøt med fruktsalat:

1,5 oz havregryn.

8 oz melk.

Kokes godt sammen.

6 oz banan, fersken og druer på toppen.

 

LUNSJ DAG 335:

Omelett og salat.

Omelett av 2 egg med 1 oz ost inni.

10 oz salat ved siden av.

 

MIDDAG DAG 335:

Grillmiks for 2 personer.

Her svar det er stort utvalg av grillet kjøtt,

lam, svin og kylling.

Jeg fikk en fantastisk salat ved siden av.

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #sommer

#livsstilsendring #sunnmat #greskmat #hellas

HAPPY THIN AND FREE

Kjære leser.

Gårsdagen bare fløy forbi oss.

Vi trodde et øyeblikk at det skulle bli regn,

men det ble det ikke. Det ble fryktelig varmt.

Så da hoppet vi i badeklær og la oss ved bassenget.

Når solen var gått ned gikk vi for å spille litt minigolf.

I dag reiste vi videre innover i bukten i Nydri.

Fant en liten landsby innerst inne her.

Så da la vi oss på anker og badet fra båten.

For en herlig opplevelse for store og små.

Jeg fant selv ut at jeg skulle prøve noen yoga øvelser 

ombord, siden det har blitt en stund siden sist.

Det var ikke helt enkelt, men jeg fikk det no til til slutt.

FROKOST DAG 334:

 

Omelett:

6 oz potet som er stekt og 2 egg.

(4 oz potet til vektreduksjons planen)

 

LUNSJ DAG 334:

Kjøttboller:

lagde en tomatsaus av gulrot, løk, paprika og 

hakkede tomater. Smakt til med salt, pepper, basillikum 

og oregano.

Kokte dette godt sammen og tilsatte kjøttboller.

Finkuttet blomkål (siden jeg ikke har rasp her)

Hadde den i kokende vann i 2 min.

Veide opp 4 oz kjøttboller.

4 oz saus.

6 oz blomkålris.

 

MIDDAG DAG 334:

Kylling gyros:

Kjøpte ferdig pakker med frossent kylling gyros kjøtt.

Stekte dette i stekepannen.

Kuttet opp 10 oz tomater, rødløk og agurk.

4 oz kjøtt.

4 oz kokt ris.

2 oz tzatziki.

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #yogapåbåt 

#livsstil #minigolf #sommer #hellas #jobberpåferie

#happythinandfree #utensukkerogmel 

 

DETTE ÅRET HAR FORANDRET LIVET MITT

Kjære leser.

Herlighet for et år dette har vert.

Jeg kniper meg selv hver dag i armen.

I går lå vi ved bassenget som tilhører marinaen vår,

hele dagen. Da jeg lå der følte jeg ingen skam.

Skammen som jeg har bært på i hele mitt voksne liv.

Skammen av å være så stor at jeg var til bry for andre.

I dag gikk vi en 9 km lang tur til et fossefall.

Det var en utrolig fin tur. 

Men jeg ville aldri orket det for ett år siden.

Jeg ville ikke gått like lett. Ikke i 33 grader.

Da vi kom opp på toppen satte jeg meg ned for å teke 

litt over hva jeg har oppnådd dette året.

Jeg har spist meg fri fra så utrolig mye.

Ting som folk ikke klarer å fatte at kunne være et problem.

Jeg gikk på smale stier uten at jeg måtte stoppe opp

å gi plass til andre rundt meg.

Jeg har fått mye bedre balanse.

Jeg orker mye mer.

Jeg kan fortsatt gå å tenke at jeg ikke får plass her og der.

Jeg kan også gå å lure på om folk rundt meg ser på

meg som overvektig. Men følelsen av å kunne bevege seg,

sånn som i dag har jeg aldri følt så sterkt på før, uten skam,

uten å føle seg til bry og uten å være utslitt.

 

FROKOST DAG 332:

8 oz Gresk yoghurt naturelle,

1,5 oz havregryn (vedlikehold)

6 oz frukt.

 

LUNSJ DAG 332:

Kylling salat:

Jeg veide ikke den opp selv, men her er det ca:

4 oz kylling, 10 oz salat oog 2 ss balsamico blandet med olje.

 

MIDDAG DAG 332:

GYROS ala J.

Fant gyros kjøtt i frysedisken her.

Stekte det i stekepannen.

4 oz kjøtt.

10 oz tomat, agurk og rødløk.

4 oz kokt og stekt ris (jeg er på vedlikehold å kan spise ris)

2 oz tzatziki.

 

KLEM J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #utpåtur #seilbåtferie #livsstil 

#livsstilsendring #lykkelig #happythinandfree #utensukkerogmel

 

 

 

JOBB PÅ FERIE

Kjære leser.

Tilbake i Nydri.

Min kjære klarte å fikse ladingen til båten, 

men vi reiste tilbake til Nydri for noen dager.

I går var det et grusomt vær.

Det regnet, lynte og tordnet kraftig!

Vi måttet tette alle luker og ble sittende inne 

mesteparten av dagen.

I dag testet vi ut et annet basseng som tilhører 

den kaien vi ligger med nå.

Her var det rett og slett nydelig.

Heldigvis er nettet så godt her i Nydri at jeg får

jobbet litt også. Deilig å være tilbake på jobb.

Og helt fantastisk at det er mulig for meg å kunne 

gjøre det fra en solseng i Hellas.

Jeg føler meg utrolig heldig.

FROKOST DAG 330:

Havregrøt av 1,5 oz havregryn og 8 oz melk.

6 oz frukt.

 

LUNSJ DAG 330:

 

Omelett av 2 egg.

1 oz fetaost og 10 oz salat.

 

MIDDAG DAG 330:

Grillet kylling:

Det ble middag i båten.

4 oz kokt ris.

10 oz tomatsaus laget av 

løk, paprika, gulrot og hakkede tomater.

jeg surrer grønnsakene i litt olje.

Tilsetter hakkede tomater, salt, pepper og 

basillikum/oregano blanding.

4 oz grillet kylling.

 

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #sunnmat #livsstilsendring 

#happythinandfree #utensukkerogmel #selibåtferie

 

BATTERITRØBBEL I SEILBÅT….

Kjære leser.

Dag to på øyen Kalamos.

En nydelig liten øy som byr på mye.

I går gikk vi en ganske lang tur opp i fjellene,

å ned igjen til stranden. 

Det v ar en helt fantstisk tur, selv om ungene 

ikke syntes det var noe kjekt med alle oppoverbakkene.

Men herlighet så deilig det var å hoppe i sjøen etter den turen.

Vi hadde glemt kontanter i båten og kunne ikke betale med 

kort på strandbaren, men heldigvis fikk vi en flaske vann

av de koselige folkene som jobbet der.

De synes vi såg så tørste ut.

Da vi kom tilbake i båten fant vi ut at batteriene hadde 

gått kraftig ned. Så turen videre i dag ble utsatt.

Heldigvis en min kjære ganske god på alt med maskiner

og slikt, så han satte oss på en kafe noen timer for å 

prøve å fikse problemene.

Får han det ikke til må vi tilbake til Nydri for å få hjelp.

Vi lever i spenning for øyeblikket.

Bildene fra i fjor sommer og i år sier sitt.

Nå ser til og med jeg forskjell.

Dette er vel beviset på at det virker.

 

FROKOST DAG 327 og 328:

1 oz havregryn og 8 oz gresk yoghurt.

6 oz frukt.

 

LUNSJ DAG 327:

Gresk salat.

10 oz grønnsaker.

3 oz fetaost med krydder.

Dette var helt fantastisk i varmen.

 

MIDDAG DAG 327:

Det ble middag i båten i går.

Da laget jeg en tomatsaus med grønnsaker i.

Jeg surret sammen løk, paprika og gulrot.

Hadde over hakkede tomater og litt vann.

Lot det koke godt inn.

Hadde oppi kjøttboller uten mel i de 3 første ingrediensene.

Lot dette koke godt sammen.

Veide opp 4 oz kjøttboller.

10 oz tomatsaus med masse grønnsaker.

4 oz ris (vedlikehold, har valgt å flytte kornet til middag)

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #seilbåtferie 

#hellas #lykkelig #livssyilsendring #livsstil 

#sunnmat #greskmat

 

 

 

SEILING TIL NYE EVENTYR

Kjære leser.

I går forlot vi Nydri igjen.

Ferden gikk til Mytikas.

En liten koselig landsby som jeg likte veldig godt.

Denne sjarmerende plassen hadde det meste.

Restauranter helt i sjøkanten.

At a varer du kunne tenke deg.

Og ikke minst hyggelige mennesker.

Natten ble litt kort for oss alle.

Det blåste kraftig nesten hele natten.

Å når vi leste at en båt hadde slitt seg

i Nydri ble vi litt engstelige.

Men det ble tidlig opp i dag for å seile videre.

Denne gangen var Kalamos målet.

Klalamos er en nydelig liten øy.

Her bor det rundt 2000 mennesker.

Da vi kom hit var det godt med båtplass.

Vi gikk å undersøkte stranden som var en god fjelltur opp

og ned for å komme til. Men det var verdt det.

Her var det helt klart vann. Med en utsikt som kan ta 

pusten fra de fleste.

Lunsjen ble servert på georgio´s.

Noe jeg angrer bittert på. Her var servicen så dårlig at det 

ikke skulle vert mulig. Jeg fikk noen tørre kjøttboller 

med gammel salt til. Dette var kanskje nok til å mette 1/4 av magen min.

Dette leverte jeg tilbake, men fikk ikke noe nytt og 

servitøren behandlet oss som luft til vi måtte betale.

Middagen spiste vi på porto kalamos.

Her fikk vi underholdning fra flere 100 som skulle inn med båtene.

Dette var helt ville vesten. Båter fløy i alle kanter.

Noen fikk seg et bad og andre kjørte over en hel rekke

med anker kjettinger.

Det skal bli spennende å se hvordan de kommer seg ut i morgen.

Vi ligger trygt langs kaien uten noen som henger fast i oss.

FROKOST DAG 326:

Her er det  8 oz gresk yoghurt.

1,5 oz havregryn (vedlikehold)

og 6 oz banan og fersken.

 

LUNSJ DAG 326:

Dette var en grusom lunsj som jeg nektet å spise.

Så i dag ble det ikke noe skikkelig lunsj på meg.

Jeg karte rett og slett ikke å tygge kjøttbollene.

Og salaten var ca 2 ss salat som var gammel.

Jeg spurte om jeg kunne få noe uten mel og sukker.

Dette var det jeg fikk. 

Så jeg flyttet kornet mitt til middag, noe jeg aldri skal gjøre.

Men i dag ble det viktig å få i seg nok mat.

 

MIDDAG DAG 326:

4 oz grillet kylling.

10 oz salat.

1 oz fetaost.

4 oz stekte poteter.

Ville ha ris til, men det er ikk lett å få tak i her.

 

Klem J.

 

#spidegfri #brightlineeating #seiltur #seilbåt #hellas

#lettereliv #livsstilsendring