VARMEN TAR PÅ STORE OG SMÅ

Kjære leser.

I går var det 37 grader her i Nydri.

Ja vi er tilbake her etter en natt med gresshopper og mygg 

i Vathi. Gresshoppene kom helt inn i båten.

Nå planlegger vi en ny rute å seile.

Men i mellomtiden er vi her i Nydri å koser oss.

I går var vi i bassenget hele dagen.

Vi var helt utslitt av varmen.

Natten var like varm, med 28 grader.

Når det er så varmt fungerer jeg veldig dårlig.

Da blir jeg veldig slapp og dårlig.

Heldigvis gir kroppen klare signaler om at det er på 

tide med mat. Men det er lite fristende å spise

middag når solen steker og det er 35 grader.

I dag ble det mange timer i bassenget også.

Det var bare 35 grader i dag.

Noe jeg kjenner tar godt på kroppen.

 

FROKOST DAG 323:

Havregryn og gresk yoghurt.

1 oz havregryn.

4 oz gresk yoghurt.

6 oz banan.

2 oz egg og stekt skinke.

 

LUNSJ DAG 323:

Bestillte Gresk omelett på restauranten

ved bassenget. Siden jeg har startet neste del av vedlikehold,

spiser jeg nå korn til lunsj også.

Da ble det stekte poteter i dag.

Men jeg fikk ikke mye salat til, så da måtte jeg stjele

familien sin i dag også.

Omeletten inneholder løk, tomat, egg og fetaost.

 

MIDDAG DAG 323:

Vi valgte å lage middag i båten i dag.

Jeg stekte blomkål, brokkoli, paprika og tomater

i stekovnen i båten. 

Veide opp 10 oz grønnsaker.

4 oz stekt kyllingfilet.

0,5 oz olje over.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #seilbåtferie 

#hellas #ferie #drømmeferie

 

NYE OPPDAGELSER

Kjære leser.

Vi reiste fra Nydri i går formiddag.

Etter noen helt fantastiske dager i denne turistbyen.

Målet vår ble en liten havn rett før Vathi.

Det var litt av en plass vi kom til.

Bryggen, restauranten og stranden lå i en liten bukt.

Ungene hoppet rett i bade klærne og vi voksne nøt solen.

Da kvelden kom spiste vi på restauranten.

Jeg fikk biff og salat. Salaten var liten. 

Men i dag hadde jeg ikke viljestyrke til å spørre etter mer.

Vi var trøtte alle sammen. 

Det jeg oppdager i varmen er at jeg ikke er like sulten,

men når jeg setter meg til middag om ettermiddagen

er jeg kjempesulten. Jeg klarer nesten ikke å styre meg.

Det har nok med at jeg bruker mye energi i varmen.

Jeg har ikke vert på vekten siden vi reiste.

Å jeg jobber hardt med meg selv for å ikke gå inn i gamle mønster

som sier at jeg kan bare gi opp alt, 

for jeg har sikkert gått opp igjen i vekt.

Denne ferien vil være et eksempel på hvordan livet

vil bli i fremtiden.

Når jeg skal navigere rundt mat som jeg ikke spiser.

For jeg vil aldri bli kvitt mat avhengigheten min,

men jeg vil holde de verste sugene vekke med å spise som jeg gjør.

FROKOST DAG 321:

Havregrøt:

1,5 oz havregryn.

8 oz melk.

6 oz fersken og banan.

Kok havregryn sammen med melken.

Topp dette med frukten.

 

LUNSJ DAG 321:

Utvalget til lunsj var ikke så stort.

Men en salat med fetaost er aldri feil.

Så da ble det gresk salt til lunsj.

 

MIDDAG DAG 319 og 321:

Vi var på en plass som heter Doltans.

Her bestilte vi en felles porsjon med alt fra

kjøtt, brød, pommes og salat.

Jeg tok ca 10 oz salat og ca 4 oz kjøtt.

Jeg begynner å bli så dreven på øyemål nå at jeg 

ser når jeg har for mye eller for lite.

 

Biff med salat.

Her fikk jeg et tynt stykke biff kjøtt grillet.

Salaten var litt liten, så jeg stjal resten av 

familien sine grønnsaker.

 

Noen nydelige dager i Nydri og Vathi.

Nydri fra sjøen.

Et bryllup på en av øyene rundt Nydri.

 

Vathi.

Stranden i Vathi.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #hellas #sommer #eventyr 

#seilbåt #seiling #happythinandfree #utensukkerogmel

SEILBÅT FERIE

Kjære leser.

Første uken i båten har gått kjempefint.

Vi var nok spent alle sammen på hvordan dette skulle gå.

Jeg var mest spent på om jeg kom til å klare

å følge mine klare grenser her nede.

Men når jeg kan lage mye av maten selv er det lettere å holde.

Dagen i dag har vi brukt ved bassenget og rundt i turist gatene.

Det er så mye å se på. Ungene er fascinert for hver meter vi beveger oss.

Jeg trodde det ville bli vanskeligere å gå inn på 

en iskrem cafe å bare drikke kaffe.

Jeg tror grunnen til at det går så lett er at jeg er livredd 

for å gå opp i vekt igjen. Jeg føler meg endelig god nok.

Jeg har heldigvis klart første uke med glans.

Når jeg ser tilbake på juli i fjor sommer så klarte jeg ikke 2 dager

på ferie uten å sprekke. Så nå er jeg rimelig stolt.

 

FROKOST DAG 318:

Gresk yoghurt naturelle med 1,5 % fett.

1,5 oz havregryn 6 oz banan.

 

LUNSJ DAG 318:

Lunsj i båten.

Jeg stekte løk og paprika.

Laget salat av isberg salat og tomater.

Veide opp alt til 10 oz.

1 oz fetaost.

1 oz bacon og 3 oz stekt egg.

 

MIDDAG DAG 318:

Gresk salat:

Denne er helt fantastisk.

Jeg tok vekk olivenene fordi at jeg ikke liker de,

men alt det andre var helt perfekt.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #livvstilsendring #seilbåt

#ferie #hellas #greece #seiltur #happythinandfree #utenmelogsukker

 

Den første turen med båten.

Kjære leser.

I går reiste vi første etappe sørover i Hellas.

Det var litt av en opplevelse.

Ungene ble litt små kvalm over et havstykke.

Men båten var utrolig god i sjøen.

Vi stoppet i Lefkas og overnattet der.

Det var en dyr natt. 500 kr for en natt var i meste laget.

Vi måtte få kjølt ned ungene så vi betalte en overpris 

for å få låne et basseng som det blåste noe helt vilt rundt.

I dag gikk vi videre til Nydri. 

Vi gikk igjennom hele Lefkas kanalen. Nydelig gresk natur.

Så kom vi til dette paradiset som heter Nydri.

Her er det flere kilometer med strand.

Som vi bare måtte forsøke før vi gikk å fikk mat.

Masse liv og røre. 

Morsomme restauranter som Ola Kala.

Der hovedpersonen sjarmerte oss med norsk kunnskapene 

og triksingen sin. 

Når det kommer til maten, vil jeg absolutt si at

vi lever i beste velgående.

Jeg holder meg til mine 3 måltider jeg.

Ingen sukker, ingen mel.

Her må jeg gå helt ned til et måltid om gangen.

For fristelsene er mange. Men mye ren mat gjør det enkelt.

FROKOST DAG 316:

 

6 oz Stekte poteter (vedlikehold)

3 oz eggerøre og 1 oz bacon.

 

LUNSJ DAG 316:

Lunsj på farten.

Her ble det 2 oz pølse,

2 oz egg.

10 oz salat.

1 oz fetaost.

Enkelt og greit når vi var under veis til et nytt mål.

 

MIDDAG DAG 316:

Gyros tallerken:

Jeg valgte denne uten brød og pommes.

Her ble det salat i stede.

 

Klem J.

 

#sisdegfri #brightlineeating #sommer #middelhavet 

#seiltur #lefkaskanalen #lettereliv #utepåeventyr

#utenmelogsukker #happythinandfree

MATEN I MIDDELHAVET

Kjære leser.

Vi spiser så mye godt her nede.

Vi lager de fantastiske salater.

Smaker på nye spennende frukter.

Og spiser mye god mat ute.

Barna har forelsket seg i Gyros.

Dette er som en gresk kebab i pita eller 

på tallerken med salat eller poteter.

I går var det vanskelig å holde seg til en tallerken.

Jeg fikk så mye mat at magen min streiket.

Jeg fikk virkelig erfare at for mye tomater også ikke er bra.

Så i dag passer jeg ekstra godt på at jeg får riktig 

mengde med mat. Det ble skikkelig ubehagelig med for mye.

Jeg merker at det er vanskeligere når jeg ikke er 

hjemme i mitt eget, men de neste dagene skal 

vi seile videre og da blir maten laget i båten.

En runde yatzy på kvelden er ikke feil.

FROKOST DAG 314:

Havregrøt:

8 oz melk og 1,5 oz havregryn (vedlikehold)

6 oz banan og druer.

 

LUNSJ DAG 314:

Gresk salat:

Her er det alt Hellas kan by på av godsaker.

Paprika, agurk, løk, tomater, fetaost og olivenolje.

 

MIDDAG DAG 314:

Gratinert gyros.

Dette var helt himmelsk.

Noe av det beste jeg har spist!

Jeg fikk gresk salat ved siden av i stede for poteter.

Gyros er kjøtt stekt på spyd over lang tid.

Kjøttet er av svin eller kylling.

Minner veldig om godt kebab kjøtt, men av svin.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #lettereliv #livsstilsendring #brightlineeating #happythinandfree

#utensukkerogmel #middelhavet #ferie #drømmeferie 

MIDDELHAVET

Kjær leser.

Dag to i Hellas.

For en opplevelse. Båten er fantastisk.

Vi sover godt og spiser godt.

Her er maten ren og nydelig.

Kjøpte havregryn på butikken her, sånn at jeg fikk frokost.

Melken jeg hadde i grønt var god den også.

Jeg kjøpte melk med 1,5 % fett.

Til middag i går ble det souvlaki av kylling og gresk salat.

Jeg ser at det er lettere å få nok grønnsaker her

på restauranten enn i Norge.

Vi er så heldig at byssen i båten har både

steke og bake muligheter.

Så vi kan lage mye mat selv.

Jeg har jo selvfølgelig ,med meg kjøkken vekten min.

Så jeg kan enkelt følge linjene.

Men jeg skal innrømme at jeg flere ganger har

vert nær å bare ta litt sånn eller litt sånn.

Men da har jeg fokusert på hva som er viktig i livet.

For meg betyr det alt å være i en mindre kropp og 

en friskere kropp. Jeg unner meg selv det,

å belønner meg selv med ting som ikke skal i munnen.

 

FROKOST DAG 313:

Jeg laget meg havregrøt av 1,5 oz havregryn (vedlikehold)

4 oz melk og 4 oz vann.

6 oz banan på toppen.

Jeg veide opp 0,25 oz fetaost. 

1,5 oz bacon og egg.

 

LUNSJ dag 313:

Lunsj i båten.

Jeg stekte 1 oz med bacon.

Hadde 2 oz med fetaost.

10 oz med salat og tomater.

Krydret med salatkrydder som er kjøpt her.

 

MIDDAG DAG 313:

Souvlaki.

Dette er grillet kylling kjøtt.

Du kan få det servert med stekte poteter, 

men jeg spurte etter gresk salat til i stede.

Her er de så behjelpelige at det får du om du vil.

Jeg hadde ikke vekten med meg, men jeg fokuserte på

en tallerken modellen denne gangen.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #middelhavet #brightlineeating #ferie

#gresksalat #lettereliv #livsstilsendring #sommer

 

Å LEVE UT DRØMMER

Kjære leser.

Vi alle har forskjellige drømmer.

Noen drømmer helt ville ting som å hive seg 

ut av et fly med fallskjerm. Noen drømmer om å klatre oppe et fjell.

Mens andre bare drømmer om å komme seg igjennom 

denne ene sommeren.

Sånn har jeg hatt det så lenge jeg kan huske.

Jeg gledet meg over hver dag med regn.

Da kunne jeg skjule meg i klærne.

Da slapp jeg kommentarer som:

“den store kroppen din ville sett bedre ut med litt farge”

I år har drømmen min om en normalvektig kropp

blitt sann. Nå handler drømmene mine om hvem jeg har i livet.

Hva vi kan oppleve sammen.

Hvordan vi kan utvikle oss sammen.

Jeg lever jo ut drømmene mine igjennom jobben min 

og sammen med familien min.

Tenk å være så heldig at jeg skal få lov å seile rundt i middelhavet 

sammen med de menneskene som betyr mest for meg.

Tenk at jeg ikke trenger å være flau over kroppen min.

Og sist men ikke minst så får jeg jobbe med et tema

som fascinerer og engasjerer meg i det daglige,

sammen med de flotteste og beste menneskene i verden.

Spis deg lykkelig sier bare jeg!

FROKOST DAG 310:

Irina rundstykker med ost og banan.

 

LUNSJ DAG 310:

Løksuppe:

10 oz løk og gulrot kokes opp med vann.

Tilsett salt og pepper.

Stek kjøttdeig å ha 4 oz oppi suppen.

 

MIDDAG DAG 310:

Sunnpizza:

 

Bunn:

1,5 oz ost smeltes sammen med 1 ts rømme.

Rør inn 1 ts egg, 1 ts hvitløkpulver og 1 ts hakkede mandler.

Trykk denne deigen ut over et bakepapir med våte hender.

Stekes på 230 grader til den er lysebrun.

 

Fyll:

4 oz hakkede tomater.

1 oz løk og paprika.

Smør tomatene over bunnen.

Ha på løk og paprika.

1 oz ost over fyllet og 

0,5 oz serranoskinke på toppen.

 

Stekes på 230 grader til den er godt stekt.

Det er ikke mye Serrano skinke her, men jeg trengte ikke mer.

Serveres med 5 oz salat.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #happythinandfree

#utensukkerogmel #helse #sommer #lykkelig 

#drømmejobben #livsstilsendring

REISEFEBEREN STIGER.

Kjære leser.

Da er det bare dager igjen til avreise.

Middelhavet og seilbåt tur er planen.

Noe vi alle gleder oss veldig til.

Ungene gleder seg til bading og båttur,

mor planlegger hvor hun kan få tak i mat som er

innenfor linjene.

Heldigvis har middelhavet et rikt utvalg av grønnsaker.

Noe jeg virkelig gleder meg til.

Jeg har handlet inn klær jeg aldri trodde ville passe.

Jeg gleder meg stort til å kunne gå i bikini.

Noe jeg aldri har gledet meg til.

Jeg har alltid skjult meg i klær. 

Selv om jeg gang på gang har prøvd å akseptere 

at jeg var så stor som jeg var. 

Noe jeg ikke helt har klart. For andre klarte å holde seg slanke.

Så da burde det være mulig for meg også.

Noe det siste året har vist meg.

 

FROKOST DAG 309:

Frokostmuffins:

6 oz most banan.

4 oz melk.

2 egg.

2 oz havregryn (3 oz på vedlikehold)

1 ts kanel.

 

Bland alt sammen og fordel i 6 store eller

12 små former. 200 grader i 30 min.

Dette er til 2 frokoster. Toppet med 3 oz banan og 0,5 oz nøtter.

 

LUNSJ DAG 309:

Kyllingsnadder:

4 oz stekt strimlet kylling.

10 oz wook blanding.

Grillkrydder.

Stekes godt sammen og tilsettes 1 oz fløte.

 

MIDDAG DAG 309:

Lasagne:

3 oz squash I tynne skiver.

2 oz løk og paprika.

5 oz hakkede tomater.

2 oz tomatsaus fra boksen.

0,5 oz fløte.

3 oz kjøttdeig som er stekt.

1 oz ost.

 

Legg squashen i bunnen av en ildfast form.

Ha stekt kjøttdeig, løk, paprika og tomatene i en stekepanne.

Stek dette godt sammen og tilsett fløte, salt,

pepper og pizzakrydder.

Ha dette over i den ildfaste formen, topp med osten.

Stekes på 225 grader i 20 min.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #brightlineeating #sunnmat #lettereliv #happythinandfree

#utensukkerogmel #ferie #middelhavetsnart #livsstilsendring

JEG MÅ HELE TIDEN BEVISE NOE

Kjære leser.

Jeg husker tilbake ett år.

Der jeg var så lykkelig over å ha gått ned 7 kilo.

Jeg møtte blikk som ikke trodde meg når jeg 

sa hvor mye jeg trente.

Jeg forstår jo det. For det var jo ikke synlig.

Når du har 48 kilo for mye er ikke 7 kilo synlig.

Så derfor måtte jeg hele tiden overbevise alle.

Nå vet jeg jo at folk ser mine 48 kilo mindre,

men jeg driver fortsatt å prøver å overbevise folk.

Helt etter gammel vane. 

Jeg er jo klar over at det er synlig nå,

men jeg gjør det alike vel.

Jeg tenker at det har en sammenheng med 

at jeg hver morgen nesten får sjokk når jeg ser meg selv.

For mitt bilde av meg selv er ikke det samme som jeg ser i speilet.

Noe som vil ta tid å endres.

Når jeg ser meg selv i drømmene er jeg stor,

å jeg kan ikke tro at jeg har fått dette til når jeg våkner.

Det er helt uvirkelig at jeg har mistet 48 kilo uten 

å løpe km etter km hver dag, men bare ved å kutte ut 

mel og sukker. Det er jo så enkelt at det ikke virker sant.

 

FROOST DAG 308:

Frokost muffins:

6 oz most banan.

2 oz havregryn (3 oz på vedlikehold)

4 oz melk.

2 egg.

1 ts kanel.

Bland alt sammen å stek i 6 store 

eller 12 små former.

På 200 grader i 30 min.

Dette er til 2 frokoster. Jeg hadde 0,5 oz nøtter og 3 oz banan oppå.

 

LUNSJ DAG 308:

Pytt i panne på stranden:

Jeg laget til maten og tok med meg på tur i dag.

Her er det 10 oz grønnsaker som

brokkoli, løk, squash og gulrot.

Stekt godt sammen med 

4 oz hamburger karbonade i små biter.

Grillkrydder og 1 oz fløte over.

 

MIDDAG DAG 308:

Tomatsuppe:

10 oz hakkede tomater kokes sammen med

1 dl vann.

Moses med stavmikser og tilsettes 

1 oz fløte, salt, pepper og basillikum.

Serveres med 2 kokte egg.

 

Klem J.

 

#spisdegfri #Brightlineeating #lettereliv #livsstilsendring 

#forandringfryder #utensukkerogmel #happythinandfree

#sunnmat #turmat #lykkelig

EN FLOTT HELG MED VENNER

Kjære leser.

Godt å være vekke, godt å komme hjem.

Har vert en helg hos en venninne i Bergen.

En nydelig helg, med besøk av flere venner og 

mange verdenskrise løsninger….

Jeg vet jo at jeg har forandret meg litt.

Men du lurer jo på om dine nærmeste venner og kjente 

klarer å se det. 

Jeg fikk mange fine kommentarer. 

Å det varmer veldig godt. 

Selv om jeg sitter å føler på at jeg burde 

gått ned enda noen kilo før jeg startet vedlikehold.

Men jeg stoler på systemet. Jeg stoler på at BMIen stemmer.

Så kan jeg slå meg til ro med det.

Noe jeg tenker er greit for mine nærmeste også.

De har tross alt et utgangspunkt av meg som stor.

Når det skjer sånne endringer blir det ofte litt mye.

 

 

FROKOST DAG 307:

Irina rundstykke med makrell i tomat og agurk.

 

LUNSJ DAG 307:

Kylling lår og en boks tomater.

4 oz kjøtt fra kyllinglår.

10 oz tomater.

 

MIDDAG DAG 307:

Pizza:

 

BUNN:

1,2 oz ost smeltes sammen med

1 ts naturelle kremost i mikroen.

Rør inn 1 ts egg og hvitløkpulver.

Trykk dette utover et bakepapir.

Stekes på 230 grader til den er lett brun.

 

Fyll:

4 oz hakkede tomater.

1 oz biffkjøtt.

 

1 oz ost på toppen.

Servert med 6 oz salat.

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #sunnmat #påfarten

#livsstilsendring #happythinandfree #utensukkerogmel