FEIT OG DUM

Kjære leser.

Hvor mange ganger føler du at folk ser på deg å tenker at du ikke forstår en dritt om hva som skal til for å gå ned i vekt.

Jeg har følt det sånn i mange år. Jeg er overvektig ikke hjernedød. 

Er det sånn at alle overvektige er dumme? Nei! 

Vi har kanskje mer kunnskap om hva som skal til for å gå ned i vekt enn det veldig mange andre vekt grupper har.

Men hvorfor får vi det ikke til da? noen vil ikke ned i vekt, de er fornøyd med seg selv som de er, er det noe galt med det?

Andre har prøvd alt! å ingen ting virker. Da kan det være at hjernen faktisk blokkerer #vektnedgang. Hvorfor gjør den det?

Jo, for den ønsker å være på det høyeste kroppen har vert før. Den jobber mot å være der hele tiden.

Hjernen tror at nå er det krisetillstander, om den ikke får mat nok til at vekten opprettholdes på det høyeste.

Da går den i alarmberedskap, å stenger ned alt! senker forbrenningen, pøser ut insulin som gjør at du har lyst på noe godt

og får humøret ditt til å svinge som berg og dalbaner! 

SÅ hva er løsningen på problemet? forskere har i flere tiår prøvd å finne ut hva som er løsningen. 

Det viser seg at den tilfredstillelsen med å spise sukker og mel påvirker stoffer i kroppen som gjør prosessen med å gå ned i vekt vanskeligere enn man skulle tro. Vi er totalt avhengig!

DA er det jo ikke rart at så mange sliter med overvekt. Vi har jo ikke en sjanse til å bekjempe dette uten å kutte ut sukker og mel.

For mange er dette så vanskelig at de ikke vil gjøre det, å det er helt greit. For andre er det nok å bare lage en regel for seg selv,

om å ikke spise hvit mel og søtsaker. For meg er det ikke et alternativ å spise litt av det.

Jeg er så mottagelig at jeg ikke klarer å fungere med sukker og mel i kroppen!

Jeg kan kjøre kilometer etter kilometer for bakverk.

Jeg kan tråle kokebøkene for å finne noe å lage, bare for å stoppe hjernen min fra å skrike etter mat.

Dette har vi ikke kontroll over! Så vi er ikke #feit og #dum. Vi vet hva som skal til, men hjernen stopper oss.

 

For ca 8 år siden gikk jeg på en kur som heter NOKA. Den bestod av sjokolade barer og shakes. 

Jeg følte meg sulten hele tiden. Jeg klarte nesten ikke å få ned denne maten. Men jeg var fast bestemt på å klare dette.

I 2 uker klarte jeg å lide meg igjennom denne kuren. Helt til jeg var på fest hos et vennepar av meg. Alle skulle ut å kjøpe 

nattmat. Hamburger og pommes… Inni meg bare klikket det! Hvorfor skulle alle andre kunne kose seg med god mat,

å så måtte jeg sitte det å lide og sulte. Jeg visste jo at om jeg spiste en hamburger så ville jeg ødelegge alt.

Men stemmen inni meg som skrek GJØR DET! Den var høyere enn fornuften.  Så jeg endte opp med hamburger, 

 NOKA dietten var avsluttet!

Neste gang du treffe på en overvektig så ikke døm de, ikke si at den buksen vil aldri passe deg eller spør om de trenger all den sjokoladen, isen eller chipsen. De vet det! 

 

Jeg har opplevd at folk synes det er ekkelt å trene ved siden av meg på treningssenteret.

Ja det disser og det ser ikke bra ut, jeg vet jo det.

Men jeg er der for å gjøre noe med problemet mitt. Motiver oss heller! Si noe fint. Vi smitter ikke noen.

Har vi først klart å jobbe med oss selv så mye at vi har klart å komme oss på et treningssenter, ja da har vi kommet langt.

Kom heller med råd og tips, ikke fortell oss alt vi gjør feil. 

For vi er ikke #feite og #dumme. 

 

klem fra J

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg