SPISEFORSTYRRELSEN INGEN TROR PÅ!

Kjære leser.

Når jeg forteller at jeg har en spiseforstyrrelse,

og at det er grunnen til at jeg har vert overvektig

store deler av voksenlivet, ser folk ofte rart på meg.

Folk forbinder en spiseforstyrrelse med undervekt og avmagring.

Du hører nesten aldri om den endre siden.

OVERSPISING!

Den siden der du har mistet totalt kontroll over maten.

Der du spiser på følelser dagen lang, ofte i smug.

Den spiseforstyrrelsen som folk tror skydes at du er lat,

dum og kunnskapsløs.

For meg startet det i tidlige tennår.

Og fortsatte langt inn i voksenlivet.

Men jeg visste ikke hva det var.

Jeg følte meg mislykket, stygg og lite verdt.

Jeg brukte maten som terapi og sorgregulering.

I stede for å kjenne på følelser, spiste jeg dem.

Men så kom skammen, skammen som førte til at jeg ble

desperat etter en måte å kvitte meg med kiloene.

Jeg kunne prøve ut de verste metoder du kan tenke deg.

 

Det å kutte mel og sukker fra kosten ble livsviktig for meg.

Jeg har endelig tatt tilbake kontrollen over maten.

Jeg blir ikke dratt mot den usunt maten lenger.

Det er som om den indre kampen om neste matoffer er borte.

Maten er nå ensbetydende med næring.

Kroppen trenger næring for å overleve, og det får den.

Men jeg lager mat som er god. Jeg lager mat som gir energi.

Men maten er ikke lenger terapi. Den brukes ikke til å takle følelser.

Men jeg vet at veien tilbake til overspisingen er kort.

Jeg må passe på, hver dag. Resten av livet.

FROKOST:

Proteinrundstykker med 1 stekt egg:

 

1 boks mager cottage cheese.

300 g havregryn.

3 egg.

1 ts salt.

1 ts bakepulver.

 

Mos deigen lett med stavmikser.

Del deigen i 10 runde baller,

med våte hender.

Du kan strø noen valmue frø på toppen om du ønsker.

Stekes på 225 grader i 25 min.

 

LUNSJ:

Kyllingsalat:

 

10 oz salat etter eget ønske.

4 oz stekt kyllingfilet.

1 ss soyasaus.

1 oz fetaost.

 

MIDDAG:

Stekt laks med rotmos og grønnsaker:

 

4 oz stekt laks krydret med salt og sitronpepper.

5 oz rotmos.

5 oz kokte grønnsaker.

2 oz lettrømme.

 

Rotmos:

Del opp kålrot, sellerirot og gulrot i terninger.

Kok dette mørt og mos det med en stavmikser.

Salt og pepper.

 

Klem J.

 

2 kommentarer
    1. Dette var en fantastisk klok og god tekst, Jeanette! Overspising regnes liksom ikke med blant spiseforstyrrelsene, enda den er både alvorlig og livstruende. Maten tar jo til slutt over hele livet vårt! Tusen takk for dette innlegget!

    2. Tusen takk ❤️ Det betyr mye for meg at du sier det.
      Jeg er helt enig med deg. Det er dumt at vi bare blir late og feite, når det egentlig handler om en lidelse.
      Sammen skaper vi fokus på noe viktig!
      Klem J.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg