HVEM ER JEG UTEN OVERVEKTEN?

Kjære leser.

Herlighet så rart det er å snakke om seg selv

uten å definere seg selv som overvektig/feit/lubben/stor.

Vil jeg noen gang klare å definere meg selv som

Jeanette helt normal i størrelse?

Når jeg møter nye folk har jeg plutselig et behov

for å fortelle at jeg har vert mye, mye større….

Hvor kommer dette fra?

Jeg føler meg jo fortsatt som en jente i str XL eller XXL.

Dette er noe som tar tid å vende seg av.

Hjernen kan faktisk bruke opp til 6 år på å omstille seg

til å godta at jeg er blitt liten. Det er faktisk skremmende lenge.

Jeg trodde det bare var å gå ned i vekt og så var alt greit.

Jeg var ikke klar over at jeg skulle overbevise meg selv

i mange år fremover, med at jeg er normalvektig.

Den nye kroppen gjør også at jeg har måtte lage

meg en ny identitet. En identitet som ikke inneholder

alle begrensingene jeg hadde som overvektig.

Jeg kan ikke lenger si at jeg ikke vil gjøre ting som

tidligere krevde mindre vekt. Som noen berg og dalbaner.

Jeg var livredd for at min høye vekt skulle føre til at den

ble ødelagt eller skulle hoppe av sporet.

Men jeg kan fortsatt si at jeg ikke våger å gjøre det da.

Men hovedgrunnen til at jeg ikke våget før var jo vekten.

Når jeg nå faktisk tar mot til meg å gjør disse tingene er det jo gøy.

Identiteten min er blitt en tøffere og mer robust.

Jeg er stadig i utvikling noe som er spennende og skummelt.

 

FROKOST:

Proteinrundstykker med eggerøre og spekeskinke:

 

Protein rundstykker :

1 boks mager cottage cheese.

300 g havregryn.

3 egg.

1 ts salt.

1 ts bakepulver.

 

Mos deigen lett med stavmikser.

Del deigen i 10 runde baller,

med våte hender.

Du kan strø noen valmue frø på toppen om du ønsker.

Stekes på 225 grader i 25 min.

 

LUNSJ:

Tomatsuppe:

Jeg veier opp 300 g hakkede tomater,

løk og litt gulrot. Tilsetter 1 dl vann og koker dette sammen.

Moser alt med stavmikser og tilsetter 30 g fløte,

salt, pepper og basilikum.

Koker 2 egg

 

VEDLIKEHOLD:

1 kokt egg. 1 Proteinrundstykke.

 

MIDDAG:

Bacalao:

1 oz gulrot.

1 oz paprika.

2 oz løk.

3 oz kokt sellerirot.

5 oz hakkede tomater

(3 oz som grønnsaker, 2 oz som tilbehør)

4 oz kokt klippfisk eller tørrfisk.

 

1 ss olje i en gryte. Tilsett løk, gulrot og paprika.

Litt chili og hvitløk.

Surr dette godt sammen.

Tilsett hakkede tomater og 2 dl vann.

Kok dette sammen å tilsett sellerirot som er kokt og fisken.

La dette småkoke sammen i 10 min.

Salt og pepper.

VEDLIKEHOLD:

 

10 oz med grønnsaker. 4 oz nesten ferdig

kokte poteter skives og kokes ferdig sammen med resten.

 

Klem J.

 

#sunnmat #vektnedgang #kroppsbildet #nedivekt #vekttap

#sundtoggodt #spisdegfri #brightlines #overvekt #identitet

#brightlineeating #sunnfrokost #proteinrundstykker

#sunnlunsj #tomatsuppe #tomatsuppeutenmel #sunnmiddag

#bacalao #sunnbacalao #hjemmelagetbacalao #klippfisk

#tørrfisk #klaregrenser #utensukkerogmel #utenmelogsukker

 

6 kommentarer
    1. I dag lagde jeg løksuppa di! Kokte den mens jeg soiste frokost, og da hadde jeg både lunsj og middag. Jeg tilsatte pesto som fett, og linser som protein til lunsj. Til middag puttet jeg oppi stekt kjøttdeig. Knallgodt, billig og enkelt! Tror jammen jeg må prøve tomatsuppa også.

    2. Sikkert uvant å være annerledes på utsida. Jeg skjønner det på den samme måten som nå jeg sluttet å røyke.. Helt annen identitet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg