HVA GJØR KROPPSPRESSET MED SELVFØLELSEN???

Kjære leser.

Selv om det på ingen måte har vet ment fra min

side å skape kroppspress, så har jeg jo på en måte det.

Jeg oppfordrer andre til å ta grep om vekten og livsstilen deres,

jeg oppfordrer til å spise sunnere mat og jeg viser til hva jeg

selv har klart å få til igjennom denne livsstilen uten sukker og mel.

Dette skaper jo et kropps fokus og fokus på hva som er greit

og hva som ikke er greit. Noe jeg egentlig finner usmakelig!

JA det beste for kroppen er å være innenfor en viss størelse,

vekt og fysisk form. Men livet handler om så mye mer enn

å passe inn i et skjema. Ingen diett eller slankemetode

skal bestemme hva som er greit for meg. Eller hvor det er best

for meg og min kropp å være.

I alle dietter og livsstilsendrings program er det et fokus på

hvor det er best å være. BMI ditt og BMI datt.

Fokuset på hele mennesket er vekk.

Alle medier forteller oss hva som er bra og ikke bra.

Det er vitser om å ikke lykkes med vektnedgang,

det er også godtatt å le av en overvektig.

Vi skaper et samfunn av kroppspress som forteller

oss at vi ikke duger om vi ser litt feil ut eller anerledes ut.

Det viktige er jo i bunn og grunn hvordan vi føler oss.

Hva som er greit for meg eller deg.

Få av oss hører etter på den stemmen inni oss,

som forteller oss hva vi selv synes, hva vi mener og tror på.

Folk flest hører bare på det som samfunnet og media

forteller oss at er greit. Hva alle slankeprogram forteller

oss at vi må gjør og ikke gjøre.

Det er stemmen inni oss som vet best, selv om det ikke

passer inn i et skjema eller en skala på BMIèn.

 

FROKOST:

Yoghurt og havregryn med en

deilig blanding av bær og frukt:

 

8 oz yoghurt.

1 oz havregryn.

6 oz frukt og bær.

 

LUNSJ:

Karbonadelunsj:

4 oz stekt karbonade.

5 oz stekt løk.

5 oz salat, mais, tomat og agurk.

1 oz ost.

 

MIDDAG:

Spagetti bolognese ala J:

3 oz squash strimlet for hånd eller med maskin.

4 oz stekt kjøttdeig.

7 oz hakkede tomater.

1 oz løk.

1 oz gulrot i små terninger eller raspet.

 

Stek kjøttdeigen, tilsett løk og gulrot.

Stek dette godt sammen før du tilsetter tomatene.

ha over 1 dl vann. La det koke godt sammen i 10-15 min.

Smak til med pizza krydder, basilikum, salt og pepper.

Kok opp vann, ha squashen i vanne å la den trekke i 1 min.

Sil godt av og server ved med kjøttsausen.

 

Klem J.

 

7 kommentarer

Siste innlegg