Helt enkel Norsk mat!

Kjære leser.

Mange tror at det å endre kostholdet til

et kosthold uten sukker og mel, er vanskelig.

At det da er kompliserte og vanskelige retter.

Noe jeg ønsker å vise at det ikke er.

Jeg er tilhenger av Norsk mat.

Jeg mener at vi må ta vare på tradisjonsmaten vår.

Selv om jeg er klar over at jo mer fristende maten ser ut,

jo vanskeligere er det å stå i mot den.

For meg er det viktig å kunne tilpasse dette til alle.

Vi som ikke spiser sukker og mel kan spise vanlig Norsk kost.

Det er ikke noe hinder. Men det må tilpasses.

Vi må finne andre løsninger.

Disse løsningene er ikke alltid lett å finne på egenhånd.

Jeg har jobbet med dette i snart 600 dager.

Oppdager nye ting hver dag.

Vi nordmenn er oppfostret på brød til frokost og lunsj.

Mange spør meg hva de skal spise når de ikke kan

spise dette tradisjonelle brødet.

Jeg vil jo da virkelig anbefale proteinrundstykker.

De kan krydres med forskjellige krydder, tilsettes frø eller nøtter.

Alt etter hva du ønsker.

Det er mulig å lage mange forskjellige varianter.

Til både lunsj og middag er det mulig å gjøre det enkelt.

Enkle grønnsaker, lett tilgjengelige proteiner og litt fett.

Ikke gjør det mer komplisert enn det trenger å bli.

Men ta vare på tradisjonsmaten som kjøttkaker, fårikål,

svinestek, lapskaus, kjøttsuppe, blomkålsupp og tomatsuppe.

Gode supper og sauser er også en del av mitt kosthold.

 

FROKOST:

Proteinrundstykker med 2 oz grov leverpostei:

 

1 boks mager cottage cheese.

300 g havregryn.

3 egg.

1 ts salt.

1 ts bakepulver.

Eventuelle krydder kan være oregano, basilikum eller

rosmarin.

 

Mos deigen lett med stavmikser.

Del deigen i 10 runde baller,

med våte hender.

Du kan strø noen valmue frø på toppen om du ønsker.

Stekes på 225 grader i 25 min.

 

LUNSJ:

Omelett med ost.

2 egg.

1 oz ost.

3 oz salat.

7 oz tomat, agurk, paprika.

 

Visp sammen 2 egg, salt og pepper.

Stek dette i en stekepanne.

Ha ost og tomater inni å brett den sammen.

Serveres med frisk salat av eget ønske.

 

Du kan eventuelt steke løk og paprika å slå over 2 egg, med ost inni,

servert med salat og mer grønnsaker.

VEDLIKEHOLD:

4 oz stekte poteter.

MIDDAG:

Stekt kjøttdeig og grønnsaker:

4 oz stekt kjøttdeig.

10 oz kokte grønnsaker

1 oz hjemmelaget bearnaise saus.

VEDLIKEHOLD:

4 oz kokte poteter.

Bearnaise saus:

  • 1 sjalottløk
  • 1 ts estragon
  • 2 ss hvitvinseddik
  • 2 ss vann
  • 150 gr smør
  • 3 eggeplommer
  • Salt og pepper.
  • Ha smøret i en kasserolle og la det smelte på lav varme.
  • La det stå i ro slik at det deler seg i tre lag.
  • Saltet går til bunnen og du skal bruke midten og toppen
  • Når smøret smelter lagar du til løk blandingen.

Finhakk løk og ha det i en gryte sammen med 1 ss smør.

La det surre i noen minutter til løken blir blank.

Ha i estragon, hvitvinseddik og vann.

La dette reduseres til halve mengden.

      1. Ha eggeplommene i en bolle som tåler varme.
      2. Fyll vann i en gryte som du kan sette bollen over.
      3. Kok opp vannet og ta deretter gryten bort fra varmen.
      4. Visp sammen eggene og bland inn løkblandingen.
      5. Sett skålen over det varme vannet og visp til en tykk blanding.
      6. Hell i litt av smøret i en tynn stråle, med kraftig pisking.

Visp inn alt det klare smøret.

 

    Sil sausen og tilsett salt, pepper og ny estragon.

Klem J.

7 kommentarer
    1. Hei ! Tusen takk for en flott , inspirende og motivende blogg ! ! ! Jeg gikk ned 30 kg over 3 år . Men ingen fortalte meg at det var jo da jobben starter ! Vips så kom kg etter kg på , og ikke lenge var 50 kg tilbake . Det var en glede for snart 6 år å være i mål . Men det siste 5 årene har vært triste . Jeg har prøvd å finne en ny løsning ! Men hver gang jeg finner en spennende løsning gir jeg meg for den nye løsningen virker for vanskelig! Helt til en dag i 2018 . Jeg fant bloggen din ! ! ! Endelig ! ! ! Jeg har lest hvert ord i bloggen din og kjenner meg igjen i nærmest alt du skriver . Jeg leste boken litt og litt over 3 månder i høst . Maten du har bloggen er akkurat det jeg ønsker meg , Norsk tradisjonsmat , som en kjenner og er vokst opp med ! Har aldri sett noe andre bare satse på det vi alle kjenner ! Mitt problem som stopper meg , er cola , ja tenk det ! Jeg har kuttet ut og ned på alt annet . Jeg gleder meg å starte dette prosjektet ! Men cola stopper meg ! Vet ikke hvordan jeg skal leve uten den ! ( Sannheten er jeg ble skadet for 3 år siden . Koffein er min smertelidring . Koffein gjør at jeg for noe søvn i døgnet ) ( Det er 2 % av verdens befolkningen som har denne virkningen , enten som smertelidring – hjelp å sove – kvikke hjernen til konsentrasjon ) Men uannsett vil jeg takke deg for denne bloggen ! ! ! Du er en ennorm inspirasjon og motivasjon ! Gleder meg hver dag å kikke innom bloggen og se hva spennende du har funne på !

    2. Tenkte på noe … Finnes det allternativ for brun saus ? Mange gode gamle retter er basert på brun saus … Tenkte jeg ville spørre 🙂 Hva med hvitt saus …

    3. Du er min største motivasjon!

      Takker for all inspirasjon!!!

      Mitt spørsmål til deg … Jeg savner komler, vet du om en kan lage komler med havregryn / havremel?

      Hvordan ville du satt sammen et måltid med komler om havregryn / havremel kan være et alternativ?

      Takker!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg