Du ser ikke hvor syk jeg er:

Kjære leser.

Jeg er en meget aktiv person i lokalsamfunnet. Jeg er håndball trener og leder i håndballen. Jeg jobber som vikar på, kjøkkenet på gamlehjemmet. Jobber med coaching en til en og i grupper. Er med i forsand teaterlag. Er foreldre kontakt og sitter i FAU. Og utdanner meg videre som en bedre coach.
Jeg er med på det meste. Og jeg er stolt av at jeg kan gjøre det.

Men alt dette kommer ikke gratis. Det koster. Koster så mye mer enn en frisk person kan forestille seg. Så når jeg får høre at «jeg bare går hjemme, så jeg burde jo kunne bidra med noe jeg også», ja da blir jeg trist.
Når folk ser meg på alt jeg driver med, så har jeg brukt timer og dager på å spare opp krefter. Jeg har trosset store smerter og utmattelse. Det koster mye å være med på ting. Alternativet er å isolere seg hjemme. Uten sosial kontakt. Det er jo ikke noe, noen ønsker seg.

Bare vit at jeg ikke bare går hjemme fordi at jeg er lat eller dum. Når du ser meg ute har jeg brukt mye tid på å samle krefter til å stille opp. Ikke fordi at jeg må, men fordi at jeg ønsker det. Jeg ønsker å bidra, fordi at det betyr mye for meg. Det å være samfunnsnyttig er viktig for meg. Det er viktig for meg å kunne ha rolige dager der jeg kan hente meg inn og samle krefter.

På de verste dagene kunne jeg tidligere sitte å spise for å trøste meg selv. Og det var ikke gulrot jeg spiste, det var det usunneste av det usunne.
Med det kostholdet jeg spiser nå, finner jeg roen med at når jeg er dårlig, så vet jeg i hvert fall hva jeg skal spise. Og maten jeg spiser hjelper kroppen til å bli bedre raskere. Og ikke minst, det gir en frihet da til å ta vare meg selv og pleie meg selv i stede for å bruke tiden på å spise meg sykere.

Frokost:

 

Protein brød ala J.

 

1 oz linfrø

1 oz sesamfrø

1 oz solsikkefrø

1 boks cottage cheese mager

1 ts bakepulver

13 oz havregryn.

1 dl vann

4 egg

Mos alt med en stavmikser.

stek på 180 grader, nederste rille i 50 min.

Del så brødet i 13 porsjoner.

2 oz med kjøtt/fisk pålegg på toppen eller

1 oz ost.

 

Du kan også velge å lage brødet med 8 oz havregryn. Men da bruker du frukt eller bær på toppen som pålegg.

 

Lunsj og middag:

Kylling gryte:

Jeg laget opp til 5 porsjoner.

50 oz gulrot, løk og mutti tomater på boks.
20 oz kylling kjøtt.

Kok en hel kylling i ca 1,5 time.
Riv av kjøttet.
3 ss olje varmes i en gryte.
Surr løken og gulroten i oljen. Bruk gjerne 1 Ts finkuttet chili og hvitløk.
Ha over tomatene og kraft fra den kokte kyllingen.

Krydre med salt, pepper og provance krydder.
Tilsett kyllingen og la det småkoke i minimum 15 min.

På vedlikehold kan du spise 4 oz kokt ris til gryten.

Klem fra J.

2 kommentarer
    1. Det står en artikkel i Aftenposten denne uken også om å være usynlig syk. Verd å lese. Hun skriver humoristisk om kommentarene hun får.
      Jeg heier på deg, jeg orker ikke gå ut å gjøre noe.
      Brødet ditt, mener du 13 skiver? Er en skive da ca 2 oz?
      🌸🌸🌸🌸🌸

    2. Brødet ditt er kjempegodt, men fikk ikke delt det i 13 skiver…. tror det ble 22, og da var tykkelsen på skivene normale.
      Hva slags form bruker du?
      Forøvrig byttet jeg ut litt havregryn med litt hel boghvete gryn.
      Helt nydelig brød 😘❤️
      Tusen takk !
      Klem fra Kristin

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg