Å VÆRE TENÅRINGSMAMMA MED STRENGT KOSTHOLD

Kjære leser.

I dag trer jeg inn i en ny rolle: TENÅRINGSMAMMA….

Hjelpes meg hvor tiden flyr, på godt og vondt.

Jeg har gått fra å være den viktigste personen

i min sønns liv, til å være den mest uviktige…

Utbrudd i forskjellige kategorier er det ganske ofte.

Å høre på musikk, se film eller bare å være med mammaen

sin, er det flaueste i hele verden.

Hormoner løper løpsk og verden raser fort sammen.

Å rydde vekk gammel mat og drikke fra rommet er ikke noe

de kommer på selv. Klær kommer seg visst til vaskemaskinen

og inn i skapet igjen, på egenhånd.

Heldigvis er jeg ikke alene om å sitte litt sjokket igjen

når tenåringen har en ide ut av en annen verden.

Jeg fikk tildelt en bok om tenårings hjernen for en stund tilbake,

den beskriver denne fasen av livet og det som kommer

ganske bra. Men man kan ikke være forberedt på alt.

Med tenåringshormoner i huset kan det by på utfordringer for

oss foreldre også.

Har du startet en ny livsstil med strengt kosthold, er det ofte

ikke så mye som skal til før du går på en smell.

Glad er jeg for at jeg startet før disse hormonene

tok fatt på barnet mitt.

For jeg hadde hatt store problemer med å følge noen som

helst plan.

Men er du tenåringsmamma og nettopp har startet din nye

livsstil, ja så er det håp. Ta vare på deg selv.

Sett dine egne behov først. Planlegg maten godt.

Pust dypt ned i magen og tell til 10.

Noe som hjelper meg er bevissthets pusting.

Når jeg kommer opp i en vanskelig situasjon

fokuserer jeg på inn og utpust i 10 inn og ut pust.

Da klarer jeg å rense ut hjernen og starte med blanke ark.

 

FROKOST:

LUNSJ:

Bacalao:

 

2 oz gulrot.

2oz paprika.

2 oz løk.

2 oz kokt sellerirot.

4 oz hakkede tomater.

4 oz kokt klippfisk eller tørrfisk.

1 ss olje i en gryte. Tilsett løk, gulrot og paprika.

Litt chili og hvitløk.

Surr dette godt sammen.

Tilsett hakkede tomater og 2 dl vann.

Kok dette sammen å tilsett sellerirot som er kokt og fisken.

La dette småkoke sammen i 10 min.

Salt og pepper.

 

Jeg laget denne dagen før og varmet i mikroen.

VEDLIKEHOLD:

Tilsett 4 oz kokt potet, ta vekk selleriroten og tilsett 6 oz hakkede tomater

i steden for 4 oz.

 

MIDDAG:

Biffgryte:

4 oz stekt strimlet oksekjøtt.

2 oz gulrot.

2 oz kålrot.

1 oz løk.

1 oz paprika.

1 oz erter.

1 oz mais

4 oz hakkede tomater.

1 oz fløte.

Salt, pepper, oregano, basilikum.

 

Stek kjøttet i en varm stekepanne.

Vei opp kjøttet.

Stek alle grønnsakene sammen med kjøttet,

tilsett fløten og krydder.

La alt småkoke i ca 25-30 min.

 

VEDLIKEHOLD:

4 oz kokt ris ved siden av.

 

 

Klem J.

 

#tenåringsmamma #hormoner livsstil #livsstilsendring

#utfordringer #lettereliv #lykkelig #egenpleie

#tavarepådegselv #bevisstpusting #mindfulness #suntkosthold

#sunnmat #sunnfrokost #frokost #yoghurt #sunnlunsj #bacalao

#klippfisk #vedrensbestebacalao #sunnmiddag #biffgryte

#nydeligmat #suntoggodt #brightlines #brightlineeating

#spisdegfri #nedivekt #vektnedgang #vekttap

3 kommentarer
    1. 😊 Rett som det er, kjenner jeg på takknemligheten over at jeg er utgått på dato og ungene voksne. Jeg vet ikke hvor ille det er med sønn i tenårene ( kan jo spørre noen av naboene om hvordan det var, for der var det flere sønner som har vokst opp). Men jeg har døtre.. jenter i tenårene = å fy flate! Her var det to stk tenåringer på en gang.

      Er det rart jeg ble tidlig grå?

    2. Hei. Kjempe bra blogg!!!

      Jeg har spist frokostblanding i mange år. Ønsker å høre hvordan jeg bør nå legge opp en eventuelt ny frokostblanding.

      Havregryn, 4korn(må ut nå) ,havrekli , linfrø , mandler , rosiner(må ut nå)

      Håper du har mulighet å se hvordan jeg kan lage en ny frokostblanding? Hadde blitt kjempe gla!!!

      Hvor mye yoghurt og frukt til?

      Takker mye for hjelpen !!!

    3. Jeg lager en blanding av frø og havregryn/byggryn/kli som jeg spiser til 6 oz yoghurt.
      Blandingen blir slik: 1 oz korn, 0,5 oz frø. 6 oz frukt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg