BMI-Skalaen lyver……

Kjære leser.

Satt å hørte på nyheten på radioen i morges.

Der ble det nevnt at 7/10 voksene nordmenn er overvektig.

7 av 10… Det er ganske mange det.

Men dette var ikke det mest skremmende,

For det er at de vil flytte BMI skalaen høyere….

Høyere liksom…. Så nå kan du være normalvektig med 

BMI på 30 da eller??

Jeg forstår jo at dette hadde vert veldig greit for 

dem som er lett overvektig og kan da slippe 

å føle at de må gjøre noe.

Men problemet forsvinner jo ikke ved å sette opp

BMI-skalaen. Hva med livsstilsykdommer?

Disse kan du utvikle fra du går over i overvekts klassen.

Er det noen der ute som tror at risikoen forsvinner

om vi flytter Skalaen noen hakk opp?

Selv har jeg aldri trodd på BMI.

Jeg har tenkt at en person med BMI på under 25 

er undervektige. Men dette stemmer jo ikke.

Men ble et forsvar for min egen kamp mot kiloene.

Jeg ville helst forsvare at en BMI på over 30 Var greit.

Men det var jo ikke greit, jeg var jo ikke frisk.

Egentlig, så var jeg en av de heldige som 

enda ikke hadde utviklet ganske alvorlige sykdommer.

Med en BMI på 22 føler jeg at jeg er midt i målbildet.

Jeg er akkurat der kroppen skal være.

Jeg føler meg sunn og frisk. 

Øynene mine har endret seg med tanke på BMI.

Noe som jeg tenker er helt naturlig at vil skje når 

du går fra en BMI på over 38 til 22 på ett år.

Men jeg vet at jeg ville hatt det vondt i en kropp 

på BMI-skalaen 30, 29 og 28. Jeg vet at jeg ikke 

hadde fungert like greit der som med en BMI på 22.

FROKOST 1 ÅR DAG 56:

Irina rundstykker med skinke:

Her finner du oppskriften:

Kan jeg få oppskriften på Irinas rundstykker?

 

LUNSJ 1ÅR DAG 56:

Kyllinggryte:

4 oz rester av grillet kylling.

2 oz løk.

7 oz hakkede tomater.

3 oz raspet blomkål.

1/2 ts chili.

1/2 ts hvitløk.

Basillikum og oregano.

Salt og pepper.

 

Ta 1 ss olje i en gryte.

 Surr løken, chilien og hvitløken gyllen.

Ha over hakkede tomater og litt vann.

La dette koke godt sammen og tilsett kyllingen

og krydderet.

Kok opp vann. Ha blomkålen oppi vannet og la det 

trekke i ca 1 min før du siler godt av (tett sil)

 

Du kan gange oppskriften i så mange ganger du ønsker

for å lage en større gryte du kan fryse ned i porsjoner.

Da veier du opp 11 oz gryte og

lager blomkål risen ved siden av ved servering.

VEDLIKEHOLD:

10 oz hakkede tomater.

4 oz kokt ris.

 

MIDDAG 1 ÅR DAG 56:

Fiskekaker:

Endelig fant jeg fiske kaker jeg kan spise.

Ikke noe sukker eller mel i de tre første ingrediensene.

 

Kutt opp løk i strimler og stek den.

Varm fiskekakene i en stekepanne eller i ovnen.

Rasp gulrot.

Kok opp frosne erter og mos med stavmikser, salt og peper.

Vei opp:

4 oz fiskekaker.

2 oz løk.

4 oz erte mos.

4 oz gulrot.

0,5 oz remulade.

VEDLIKEHOLD:

4 oz kokte poteter.

 

Klem J.

 

#spisdgefri #brightlineeating #utensukkerogmel #irinarundstykker #happythinandfree

#kylliggryte #fiskekaker #sunnmat #BMI #lettereliv #livsstilsendring

#livsstil #lykkelig #frisk 

6 kommentarer
    1. Hvilke fiskekaker er det ? Jeg er veldig glad i fiskekaker 🙂 Ble glad du nemte fiskekaker . Takker 🙂

    2. Fin post om bmi ; fin bmi på 22 – dit er jeg også på tur ☺️ Kyllinggryta skal lages mandag , fin oppskrift , har vært på utkikk etter oppskrifter som kan lages i store porsjoner 👍😀

    3. Grethe: Kylling gryten og andre ting jeg lager kan lett ganges opp i mange porsjoner. Jeg har 3 barn og en mann som også må ha mat, så jeg må kunne lage mat til alle i huset.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg