ER DU ET ÆRLIG MENNESKE?

Kjære leser.

Er du ærlig i møte med deg selv og andre?

Jeg var nok ikke det, ikke når det handlet om mat.

Problemet mitt var ikke at jeg løy om det.

Problemet var at jeg ikke forstod det selv.

Det å ta en ekstra porsjon til middag.

En bit sjokolade før og etter middag.

Den ekstra brødskiven jeg unnet meg etter

trening, eller frukten for den saks skyld.

Jeg så rett og slett ikke sammenhengen mellom

alt som gikk inn i munnen og konstant overvekt.

Jeg er nok ikke alene der.

Mange overvektige ser ikke dette.

Da jeg ble bevisst på disse tingene ble jeg ganske sjokket.

For vi småspiser hele dagen på møter,

på butikken, etter butikken og i selskaper.

Jeg førte jo opp alt jeg spiste, men jeg veide

jo aldri maten. Da ble det lett gjetting.

Det var ikke før jeg veide maten at jeg så hvor

mye jeg faktisk spiste, å da forstod jeg hvor feilen lå.

Så da ble jo mitt spørsmål til meg selv,

Hvorfor var jeg ikke ærlig nok?

Hvorfor skrev jeg alltid opp det jeg trodde?

Jo svaret er nok at den delen av hjernen som styrer

sulten og mettheten, den tok over rattet.

Den ville jo ikke at jeg skulle miste noe vekt.

Så da lot den delen av hjernen meg ta meg 

en ekstra bit etter trening, eller en ekstra

porsjon etter middag. 

Å være et ærlig menneske innebærer å si det som det er.

Ikke å skjule for seg selv og andre, 

hva du egentlig har spist eller gjort.

Jeg ser på meg selv som et ærlig menneske.

Jeg forteller om opp og nedturer, åpent og ærlig.

Men det å vær ærlig i møte med meg selv har blitt det viktigste.

Jeg vet at noen mennesker ikke tror meg

bår jeg sier at jobben min blir gjort med hjertet.

Men det blir den!

For å gi omsorg til andre har blitt som å

ta vare på meg selv. Å hjelpe andre ut av deres

problemer med overvekt og sykdom, har gitt meg 

tro på at verden ikke bare er mørk og trist.

 

Med dette ønsker jeg deg en fargerik dag videre!

 

Klem J

 

#spisdegfri #brightlineeating #lettereliv #ærlighet

#tro #kjærlighet #happythinandfree 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg