NÅR AVHENGIGHETEN TAR OVER

Kjære leser.

Jeg er så utrolig glad for at så mange har lest innleggene min. Dere er helt fantastiske.

 

Har du noen gang lurt på hvordan sukker og mel lages? det har jeg. I boken #spisdegfri står det en bedre forklaring, men jeg skal gi deg noen her. Sukkeret kommer fra flere planter. De blir presset så sukkersaften kommer ut.

deretter blir sukker saften kokt inn og tørket. Deretter knuses sukkeret til fint eller grovt sukker.

Som vi i dag kjøper i butikken. Kornet blir tørket og malt til mel. Dette får en effekt på blodsukkeret som ikke er ønskelig.

Kroppen blir etter hvert så avhengig av disse stoffene at den sender alt mannskap ut for å få mer!

      

Hvis du sammenligner produksjonen av mel og sukker med narkotiske stoffer er det helt likt. 

Du tar planten tar ut de stoffene du trenger og maler det til noe finere og mer konsentrerte produkter.

Mange vil si at dette ike er en god sammenligning. MEN det er det!

Mat avhengighet er ganske vanskelig å håndtere. Du må jo ha det hver dag for å leve.

Du sier ikke til en narkoman at de kan ta litt hver dag. Da blir de aldri nykter.

 

MAT må vi jo ha. Og det er ikke alle som blir avhengig av sukker og mel. Noen blir aldri avhengig av noe!

Men for de som blir det er det veldig vanskelig å stoppe. Det tar over hele livet deres. 

De klarer nesten ikke å vente på neste “dose”. Men det går an å komme seg ut av det.

På samme måte som å slutte å røyke. Du må faktisk distansere deg fra det. Du må bestemme deg for at nå er det nok.

Du må innse at det ikke er muligheter for av og til. Du må ta et valg. 

 

Når du går på en diett, for at den skal virke må du faktisk holde deg til den. Men hva når dietten inneholder

stoffer som trigger deg til å spise ander ting, ja da blir det vanskelig å følge den dietten! For kroppen vil ha det.

Den setter varmen opp sånn at du skal kjenne at nå må jeg ha den sjokoladen. Kroppen bryr seg ikke om at du jobber 

med å gå ned i vekt. den vil bare ha det som gjør den lykkelig i de 10 min det tar å spise deg mett på det!

 Ungene laget muffins

Jeg er sånn med brødmat og bakverk. Lukten av nystekte skillingsboller og sjokoladekake er himmelsk.

Noen ganger kan jeg lute det på mils avstand. Men jeg vet at det ikke er bra for meg! 

Nå klarer jeg å motstå, men jeg hadde ikke mulighet til det for 3 mnd siden.

 

Takk for at du leste dette.

Klem J

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg