DU SER JO IKKE SYK UT…….

Kjære lesere.

 

I dag vil jeg skrive litt om det å være kronisk syk.

#Fibromyalgi er en kronisk sykdom. Du kan ikke se på en person med fibromyalgi å

se at de er syk. Du kan ikke se smertene inni en annen kropp. Du kan se at vi er sliten,

men du kan ikke se at vi er utmattet inni oss. Du ser oss som oftest på gode dager.

Da kan vi være med på det meste. For mange med sykdommen blir hverdagen hjemme.

Noen klarer litt jobb, andre klarer nesten ikke å ta seg av seg selv.

#trening skal være medisin nummer 1. Jeg er ikke helt enig, ja trening er bra, men 

i moderate mengder. Jeg var der, trente til blodet sprutet. perset på tredemøllen hver uke.

Folk sa ofte at “de aldri hadde sett en på min størrelse jogge så mye”.

Trening er bra! Men problemet er jo etterpå, når jeg sover i 2 timer, føler meg som om jeg  

har løpt maraton, eller når jeg da ikke har overskudd til ungene mine. 

Folk med fibromyalgi får ofte sterke medisiner, medisiner som ikke hjelper på å holde vekten nede.

4 år på medisiner, med mye trening, som førte til mer utmattelse og høyere vekt er ikke noe jeg 

unner noen.  SÅ hvorfor skjer dette? Hva er galt med meg som ikke kunne gå ned i vekt?

Kunnskapen er jo der, jeg fulgte jo dietter som skulle være bra for kroppen, spesielt for meg med fibromyalgi.

Men jeg kuttet aldri alt av en matgruppe helt ut.

Svar: hjernen min har ikke tillat meg å gå ned i vekt. Hjernen ble matet med sukker og mel, som fører til at jeg 

ikke kan gå ned i vekt. Hver gang jeg har prøvd sier hjernen til meg at ” du kan jo unne deg en liten bit”.

Jeg var avhengig!

En liten bit fører til en liten bit her og en bit der. Jeg må jo smake på sausen, desserten, kake glasuren og 

alt annet som kom foran øynene mine. Panikken kunne ta meg når jeg tenkte på å kutte ut sukker og mel.

Hva skulle jeg spise i julen? hva skulle jeg spise når det var bursdager. 

Når jeg kuttet ut ALT søtt (kunstig og ekte) og alt som heter mel,

ja da kunne livet mitt begynne igjen. Hjernen min begynte å forstå at jeg ikke trenger mel og sukker

for å overleve, Jeg trenger ikke brød og kaker.

Jeg begynte å få bedre smakssans og jeg klarte ting jeg ikke har klart på 4 år.

Jeg er ikke fri for smerter eller utmattelse, men jeg er så bra at jeg

ikke trenger medisiner. 

SÅ… min konklusjon er at kosthold først og trening i moderate mengder, fører til en bedre hverdag. 

 

TIRSDAG’S MAT

Som mamma til 3 må jeg planlegge mat som alle kan spise, spesielt til middag.

 

FROKOST DAG 53:

Yoghurt naturell med havregryn, banan, blåbær og cashewnøtter.

Dette er en av mine favoritter. 

 

LUNCH DAG 53:

Kylling salat.

Jeg steker kyllingfilet i kylling krydder.

Steker kepaløk, blomkål, brokkoli og paprika i litt rapsolje.

blander dette sammen med baby leaf salat.

Nydelig salat, enkel å lage. Kan også lages dagen før å tas med på jobb. 

HUSK da å ikke blande i salatbladene før du skal spise.

 

MIDDAG DAG 53:

Laks med rotmos.

Jeg steker laksen med salt, pepper og en sitron skive. 

Kok kålrabi, løk og selleri. Når det er ferdig moser jeg det med en stavmikser. 

Steker løken og koker opp grønnsaker.

Serverer dette sammen med en ts rømme.

Ungene får poteter og grønnsaker til sin laks.

 

Håper dette er noen tips du kan ta med deg.

J

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Det å ikke se syk ut kan være et tveegget sverd. Folk glemmer det, det kan være både tyngende og befriende. Jeg har forståelse for dine tanker, og følelser. God klem til deg.

    2. Pernille: Det er virkelig ikke lett, men jeg tenker at folk begynner å forstå at “usynlige” sykdommer er mer og mer utbredt. Ingen ønsker en skjult sykdom!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg