HVORDAN SPISE SUNT SAMMEN MED BARNA?

Kjære leser.

Mange som kontakter meg lurer på hvordan de skal

legge opp middags måltidet til hele familien.

Menge bekymrer seg for barna.

Jeg har jo ingen fasit, men jeg kan dele min erfaring

med sunn mat og barn.

Da jeg startet med et kosthold uten sukker og mel,

lagde jeg en mat til meg og mat til familien.

Dette ble så tungvint at jeg måtte vri kokkehjernen

min godt rundt for å funne en løsning.

Jeg ville også fortsette med å lage det jeg

kaller for ” vanlig norsk husmannskost”.

Så da startet jeg med å gjøre noen enkle retter.

Jeg tenkte proteiner, grønnsaker og fett.

Som proteiner valgte jeg enkle råvarer som

fisk eller kjøtt. Stekt eller kokt.

Jeg valgte enkle grønnsaker som jeg kokte

eller stekte. Fett kunne være alt fra rømme til ost.

Etter hvert startet jeg med litt mer sammensatte

måltider. Måltider der jeg hadde flere forskjellige typer mat

innenfor sin næringsgruppe.

Dette gjorde det enkelt å koke litt ris, poteter eller pasta

til resten av familien. Vi spiste da det samme, men de fikk

noe i tillegg til det jeg spiste. Da ble det mindre spørsmål

om hvorfor jeg spiser annen mat og jeg fikk mindre

lyst på annen mat, siden det ikke var like lett tilgjengelig.

 

FROKOST:

Proteinrundstykker med makrell i tomat.

1 boks mager cottage cheese.

250 g havregryn.

3 egg.

1 ts salt.

1 ts bakepulver.

Andre krydder som er gode til er pizza krydder eller bare rosmarin.

Bland deigen sammen med en kjøkkenmaskin

eller en håndmikser.

Del deigen i 9 runde baller,

med våte hender.

Du kan strø noen valmue frø på toppen om du ønsker.

Stekes på 225 grader i 25 min.

 

LUNSJ:

Pølsegrateng:

3 oz pølser blandet med

2 oz gulrot,

1 oz løk,

1 oz brokkoli,

6 oz hakkede tomater

(jeg siler av tomatkjøttet å måler opp)

2 oz tomatsaus fra boksen med hakkede tomater.

1,5 oz ost på toppen.

Krydret med oregano, salt og pepper.

Stekes på 225 grader i 25 min.

VEDLIKEHOLD:

Bland i 1 oz havregryn.

 

MIDDAG:

Gryterett i farten:

4 oz stekt kjøttdeig.

3 oz hakkede tomater.

7 oz amerikansk blanding.

2 oz løk og paprika.

Steker dette godt sammen i en stekepanne.

1 oz fløte over og koker det godt inn.

Salt, pepper, basilikum og oregano.

Kan ha hvitløk og chili i hvis du liker det.

VEDLIKEHOLD:

4 oz kokt ris.

 

Klem J.

#lettereliv #klaregrenser #familiemat #familiemiddag #brightlineeating

#spisdegfri #livsstil #livsstilsendring #utensukkerogmel #utenmelogsukker

#nedivekt #vektnedgang#lykkelig  #slank #fri #sunnmat #sunnfrokost #sunnlunsj

#sunnmiddag #happythinandfree

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg