LAM på en søndag….

Kjære leser.

Søndagen her igjen. Huset fylles med gode lukter. Middagen er i ovnen. 

Jeg får gode minner fra barndommen når luktene av mat sprer seg i huset. 

Kvinnene i generasjonene før meg lagde alltid mye og god mat. Det var den gangen på dagen alle samlet seg.

Selv om jeg har valgt å ikke spise alt i matlisten, så kan jeg fortsatt kose meg med god mat.

 

FROKOST DAG 64:

Her har jeg stekt egg, stekte poteter (hadde noen kokte liggende i kjøleskapet),

Stekt bogskinke og frukten min. 

Deilig søndags frokost!

 

LUNSJ DAG 64:

#Tomatsuppe i farten:

1 boka hakkede tomater, vann, litt løk og en gulrot. Kokes sammen til gulroten er myk.

Moser alt med stavmikser, har litt fløte oppi, salt, pepper og basillikum.

Koker suppen opp med noen biter pølse oppi.

Noen dager har jeg mer tid enn andre, denne suppen er laget på 10 min.

Den kan lages dagen før å tas med i en boks. Kan varmes i mikro eller spises kald.

 

MIDDAG DAG 64:

#Lammestek :

Krydre steken med salt, pepper, timian og hvitløk.

Stek lammesteken i en stekepanne. Sånn at den får en lett skorpe på utsiden. 

Dette for å lukke inne all kjøttsaften når den skal stekes i ovnen.

Sett ovnen på 150 grader.

Bruk gjerne en stekepose eller stekeboks.

Jeg beregner ca 1 time pr kilo. men med steketermometer kan du følge med mer nøyaktig.

Da er det viktig at du ikke kommer over 65 grader på steken før du tar den ut. 60 grader er perfekt.

Noen vil si 55 grader, men ungene mine nekter å spise noe som er litt rått inni.

 

Tilbehør:

#rotmos : sellerirot, blomkål og litt kålrabi. kokes sammen og moses med stavmikser.

Smakes til med salt og pepper.

Saus: Jeg bruker kraften etter steken som “saus” ca 1 ss.

Serverer med kokte grønnsaker.

 

Resten av familien får fløtepoteter og brun saus.

 

Noen tips på en søndag.

Klem J

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg